Archief »
Oude nieuwsberichten...
Met moeite over de finish in Hardenberg
De eerste wedstrijd dit seizoen op Nederlandse bodem: de Autosoft Vechtdal Rally rondom Hardenberg. Er staan 8 klassementsproeven op het programma waarvan er drie twee keer verreden worden. Er zitten ook wat stukken onverhard bij, en die zijn zoals gebruikelijk tijdens de Vechtdal Rally, niet eenvoudig. Tijdens het verkennen komt de equipe behoorlijke kuilen tegen die een behoorlijk obstakel zullen vormen voor de Escort.
Na de eerste drie proeven komt de equipe zonder problemen terug op de service. De Escort houdt zich goed en de equipe ligt op een 26e plek algemeen. Ook het schakelen met de nieuwe versnellingsbak gaat stukken beter.
Bij de tweede service, na zes proeven is het echter een ander verhaal. De Escort heeft problemen met de voorremmen. Met nog twee klassementsproven te gaan wordt er met het serviceteam besloten om de remklauwen te vervangen. Dit lukt netjes binnen de servicetijd en vol goede moed gaat de equipe weer op pad.
De remproblemen blijken echter niet te zijn verdwenen. Ze zijn erger geworden. In de remklauwen blijken remblokken te zitten van een slechte kwaliteit! Op de zevende klassementsproef heeft de equipe een narrow escape. Ze maken een spin op hoge snelheid maar blijven op de weg. Ze gaan door en halen door extreem vroeg te remmen toch zonder kleerscheuren de eindstreep. Uiteindelijk finishen ze op een 24e plek algemeen. Absoluut niet verkeerd, maar met goede remmen had er veel meer ingezeten!
.
21 Juni 2014, Foto Wim Scholman (www.rallytukker.nl)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hete strijd in Groenegau
Een temperatuur van rond de 30 graden. Tijd om met de badslippers aan richting het verkoelende water te gaan. Of toch niet? Voor het team van Autosport Twente in ieder geval niet. Die gaan richting Melle, om in een rallyoverall met brandwerend ondergoed in een rallyauto rond te toeren waarin de gevoelstemperatuur oploopt tot 40 graden.
Beide auto's van het team worden ingezet. De Escort MK2 met Robert Kleinlugtenbeld en Ruben Voortman. Ruben zit voor de tweede keer in de hotseat van de MK2. Vorig jaar in Groenegau werden beide mannen 10e algemeen, eens kijken of ze dit dit jaar kunnen herhalen. In de MK1 zitten Angelique Aufderhaar en Arjan Reefhuis. Beide auto's zijn behoorlijk onder handen genomen voor deze wedstrijd. De MK1 is voorzien van een nieuwe, uitgebreide rolkooi en staat nu op 13inch wielen. Daardoor ligt de topsnelheid iets lager, maar het acceleratievermogen gaat omhoog. Van de MK2 is de complete motor gereviseert, en een compleet nieuwe versnellingsbak is gemonteerd. Een sequentiele 6bak van Drenth.
Voor beide rijders staat er dus een nieuwe auto, waarmee behoorlijk getest moet worden. Met de MK1 valt dit nog wel mee. Er kan in een hogere versnelling door de bochten gereden worden, maar met support van navigator Arjan gaat dit tijdens de wedstrijd steeds beter. Voor Robert is het een ander verhaal. De manier van schakelen is compleet anders. Tijdens de wedstrijd gaat het eigenlijk best goed, maar het gaat nog niet zo vanzelf als met een 'gewone' versnellingsbak.

Na de vierde klassementsproef staan Robert en Ruben op een 18e plek algemeen. Het blijft moeilijk om ritme te vinden met de nieuwe versnellingsbak. Angelique en Arjan staan dan op een 50e plek algemeen.
Bij de vijfde klassementsproef is het echter over en uit voor Robert en Ruben. De motor geeft het op. Het vermoeden is dat er veel schade en nader onderzoek wijst uit dat er een zuiger is gesmolten, en dat er ook schade is aan de cilinderkop. Niet door de hoge temperatuur maar waarschijnlijk door een tekort aan brandstoftoevoer. Angelique en Arjan rijden de wedstrijd wel uit. Na 6 klassementsproeven staan ze op een 50e plek algemeen.
7 Juni 2014
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eindelijk, een dicht-bij-huis-mooi-weer-rally!
Als je bijna 10 jaar rally rijdt zou je denken dat je alle rally's in de buurt toch al wel een keer verreden hebt. Zeker de rally die bijna door je achtertuin gaat. Zo niet voor het team van Autosport Twente. Er wordt wel meegedaan aan rally's 300 kilometer van huis, maar de Hellendoorn rally stond tot afgelopen weekend nog steeds op het 'to do' lijstje.
Maar eindelijk, na jaren kijken treuzelen en twijfelen werd afgelopen weekend dan toch eindelijk de Hellendoorn rally verreden door de equipe Gerjan Kerkdijk en Robert Kleinlugtenbeld. In de weken voor de rally is er met man en macht aan de auto gesleuteld en tot een paar dagen voor de rally was er nog niet veel hoop dat het zou gaan lukken om de auto klaar te krijgen. Problemen met de remmen en de aanstaande keuring voor de Divisie 5 zorgden voor veel kopzorgen. Er was tot nu toe alleen in Duitsland gereden met de auto en dus moest deze nog voor de Nederlandse rally's goedgekeurd worden. Maar met vereende krachten is alles toch gelukt en konden de mannen op pad met de babyblauwe Ford Escort MK2.
Op donderdagavond kon er begonnen worden met het verkennen van de klassementsproeven. Na het verkennen werd er geoordeeld dat het nog wel eens een moeilijke vrijdagavond zou kunnen worden, dus de strategie werd uitgezet op uitrijden en overleven. Op vrijdag werden de proeven verkend die op zaterdag verreden moeten gaan worden. Aan het eind van de dag werd ook de startplek van de equipe bekend. Na het herzien van de startlijst mogen ze van de organisatie met startnummer 89 als 52e van start.
De vrijdagavond kan het dan eindelijk beginnen. Gespannen gezichten op de equipe in de Escort. De eerste keer de Hellendoorn rally, de rally op hun eigen terrein. Het blijft een hele ervaring. Op de service wordt door de rest van het team meegekeken naar de tijden die de mannen neerzetten. Op de eerste proef op Luttenberg wordt een 48e tijd neergezet. Netjes, de kop is eraf. Op de tweede klassementsproef Daarle wordt er een 39e tijd neergezet. Het tempo gaat omhoog! Op de derde KP Notter volgt een 52e tijd neergezet. Op deze proef is een klein foutje gemaakt dat toch wat tijd heeft gekost. Maar nog steeds geen tijd om je voor te schamen.
Na de service, die zonder problemen wordt uitgevoerd, volgt het tweede boucletje van Luttenberg, Daarle en Notter. Er wordt een 36e, 34e en 37e tijd neergezet waardoor de equipe de vrijdagavond afsluit met een super nette 37e plek algemeen. Dit tot grote verbazing maar vooral tot volle tevredenheid van het hele team.
Zaterdagmorgen staat er weer een hele dag rally op het programma. Er wordt gestart in Den Ham. Ja, en als je finisht in je eigen straat moet je toch wel een mooi visitekaartje afgeven. En dat lukt, in Den Ham wordt een 31e tijd neergezet. Na Den Ham volgt de proef in Hellendoorn waarna de mannen op een 35e plek algemeen staan. Op de service wordt de auto vooral zandvrij gemaakt maar er worden weinig rare dingen gevonden, de Escort houdt zich prima.
Na de service worden opnieuw de proeven in Den Ham en Hellendoorn verreden. Na deze twee proeven weten de mannen nog steeds de 35e plek vast te houden. Er wordt erg stabiel gereden. Maar harder kan het ook niet. Vermogen heeft de Escort nog wel, maar wat wegligging betreft is de limiet bereikt. Op de tweede service van de zaterdag zijn er echter wat meer problemen. De Escort verliest olie en heeft duidelijk teveel oliedruk. Alles wordt schoongemaakt en de olie weer op peil gebracht en daarna is het hopen dat de Escort het volhoudt.
De tweede helft van de zaterdag staan er toch wat moeilijke proeven op het programma. Ypelo en Beuzeberg zijn door het onverhard niet de eenvoudigste proeven voor de achterwielaangedreven Escort maar ook de industrieproef in Almelo gaat het uiterste van de Escort (en de equipe) vergen. Het hele team zit met spanning de tijden te bekijken en de equipe komt steeds dichter bij de eindstreep. Dan eindelijk, na proef Beuzeberg durft iedereen weer adem te halen: ze zijn gefinisht! En hoe! Een 33e plek algemeen en 2e in de klasse S19. Op het finishpodium bij De Kroon in Hellendoorn is het dan ook een klein feestje voor het team met champagne!
Bij deze wil het Team Autosport Twente de sponsoren Hema Nijverdal, Euron Kachels , Led en Light en Esben Reclameuitingen bedanken voor het mogelijk maken van deelname aan de Hellendoorn rally. Ook het service- en volgteam bedankt voor alle support, zonder jullie was het niet gelukt!
.
25 September 2013, Foto's Gertjan Schutten (www.gsautosport.nl)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weekendje Oberehe met wisselend succes.
Stralende zon en een strakblauwe hemel, geweldig rallyweer en tijd voor een deelname aan de 42. ADAC Oberehe Rallye 2013. Er staan zo'n 160 deelnemers op de startlijst, waaronder ook twee auto's van het team van Autosport Twente. De MK1 voor Angelique en Arjan, en de MK2 voor Robert en Jeroen Exel, een collega Opel rijder die het aandurft om ook eens in een Ford te stappen.
Op het programma staan 3 proeven die twee maal verreden gaan worden. Afwisselende proeven met asfalt, 'schotter', topjes en onoverzichtelijke flauwe doordraaiers. Op de eerste KP is er zelfs gezorgd voor een gigantische springschans. Daar is veel moed voor nodig om hier het gas erop te houden.
Beide equipes komen goed door de eerste boucle van drie klassementsproeven. Robert en Jeroen komen met startnummer 66 uit op een 35e plek gemiddeld. Niet slecht gezien het dikke startveld.
Bij Angelique en Arjan gaat het heel mooi, maar iets minder snel, zij komen met startnummer 135 uit op een 112e plek algemeen. Het is toch wel even omschakelen om hard door de onoverzichtelijke bochten te rijden.
Na een pauze van een uurtje op het marktplein van Hillesheim gaan beide teams weer op weg. Helaas strandt het avontuur voor Robert en Jeroen op de 4e klassementsproef. De spanrol loopt los waardoor de wedstrijd gestaakt moet worden. Hoe groot de motorschade is zal thuis bekeken moeten worden.
Angelique en Arjan komen wel de streep over. Het tempo wordt na aanmoediging van Arjan iets opgeschroefd, uiteindelijk is de coaching goed voor een 100e plek algemeen.
.
3 Augustus 2013, Foto's Christian Kuhr (www.ckworks.de)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Top 10 klassering in Grönegau!
Zaterdag 8 Juni staat de ADAC Rallye Grönegau op de kalender. De rally, die dit jaar voor de 6e keer gehouden wordt, is al vier keer eerder bezocht door het team van Autosport Twente. Deze vijfde keer worden er twee Escorts meegenomen. Angelique en Arjan nemen de MK1 mee, en ook Robert gaat het dit jaar met de MK2 proberen in het Duitse landschap. En niet alleen Robert rijdt voor de eerste keer in Grönegau, de hotseat van de Escort MK2 wordt voor deze gelegenheid bezet door Ruben Voortman, die zijn eerste kennismaking met de rallysport maakt in de Escort.
Aan het weer zal het dit weekend in ieder geval niet liggen. De hele dag een stralende zon met geen wolk of regendruppel te bekennen, en met een rallyoverall aan, net warm genoeg. Voor het (vooral lokale) publiek is het prima vertoeven langs de klassementsproeven.
Op het programma 6 klassementsproeven, 2 boucles van 3 proeven. Het zijn korte, maar technische proeven. Smalle bruggetjes, afdalingen, topjes, hairpins, mooie lange bochten waar diep gesneden kan worden, het zit er allemaal in. Het wordt een uitdaging voor beide teams.
Bij de start van de eerste proef mogen de twee equipes helaas niet vol van start. Na een ongeluk van een van de collega rijders wordt de proef geneutraliseerd. De twee proeven die volgen mag er weer volop gereden worden. Robert lijkt het tempo goed te kunnen volgen met de MK2, en ook Ruben kan het tempo als navi goed bijhouden. Ze gaan vol van start en zetten toptijden neer van een 12e en 13e plek algemeen.
Voor Angelique is het nog even wennen deze eerste wedstrijd van het seizoen. Er wordt zo rond de 50e plek algemeen gereden. Maar na wat coaching van navi Arjan wordt op de tweede boucle het tempo met de MK1 verhoogd.
Maar niet alleen met de MK1 wordt er een tandje bijgezet op deze tweede boucle. Robert en Ruben zetten op de 5e klassementsproef maar liefst een 8e tijd algemeen neer!
De voorbereiding van de heren, die dagenlang bezig zijn geweest om de Escorts te preparen, zijn niet voor niets geweest. Beide Escorts lopen perfect en ook de wegligging mag er zijn. Beide teams komen over de finish. Robert en Ruben met de MK2 eindigen op een 10e plek algemeen, Angelique en Arjan met de MK1 op een 43e plek algemeen.
8 Juni 2013, Foto's Benjamin Jung (www.rallyszene.de)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scheuren tijdens de Sulinger Land Rallye!
Met maar liefst 14 klassementsproeven, 143 wedstrijdkilometers en 138 deelnemers mag de 26. ADAC Mobil Pegasus Rallye Sulinger Land Rallye een echte rally genoemd worden! Met een heerlijke temperatuur van bijna 20 graden zijn dit de ingredienten voor een zwaar weekendje rally voor mens en machine.
Het eerste boucletje van drie proeven is het voor de equipe duidelijk nog even wennen. Door een klein stuurfoutje op de eerste proef wordt er nogal wat tijd verloren waardoor de eerste tijd een 82e plek algemeen oplevert. De tweede proef gaat al wat beter, er wordt een 45e tijd algemeen neergezet. Dan is het op naar de 3e proef, de proef van dit evenement: de 20 kilometer lange proef op het IVG Gelaende. De proef die voor zowel rijder, navigator als de Escort echt een uitdaging is. Op een klein foutje na gaat deze proef prima. Er wordt een 49e tijd algemeen neergezet.

Het tweede boucletje wordt er stabiel doorgereden. Op KP4 wordt nu een 62e tijd neergezet. Er blijven echter problemen met de remmen waardoor de equipe wat voorzichtiger moet rijden. Op KP5 wordt desondanks een 57e plek en op KP6, het IVG Gelaende, een keurige 52e tijd algemeen neergezet.
Tijdens de service worden de remmen onder de loep genomen en er blijken meerdere scheuren in de remschijven te zitten. Helaas zijn er geen vervangende remschijven op voorraad dus besluit het team het zekere voor het onzekere te nemen en de Escort aan de kant te zetten.
6 Mei 2013, Foto Gertjan Schutte (www.gsautosport.nl)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mooie start in 2013 tijdens de Westerwald Rallye!
Dit jaar is er gekozen om te beginnen met een Rally-200 wedstrijd in Duitsland. Na een zorgvuldige preparatie in de voorafgaande dagen wordt het tijd om te Escort weer eens op wedstrijdtempo te brengen. De Westerwald Rallye, zo’n 286 km van de thuisbasis van het team van Autosport-Twente, lijkt daar een mooie gelegenheid voor.
Met een startveld van 79 auto’s is het een heel veld. Er staat dan ook van alles aan de start: van Mitsubishi Lancer EVO 9 tot Mazda 323 en van Subaru Impreza tot VW Polo MK1. En bij die rare Duitsers kun je je lelijk vergissen op de buitenkant van die auto’s, want de auto’s waar je het niet van verwacht blijken vaak het snelste te zijn.
De Westerwald Rallye blijkt een pittige, technische wedstrijd te zijn. In dit gebied zijn er behoorlijke hoogteverschillen waardoor het er niet gemakkelijker op wordt. Smalle weggetjes, nauwe chicanes en behoorlijk wat split op de weg maakt dat het een mooie opgave wordt voor de equipe.
Daarnaast zorgt ook het heerlijke voorjaarsweer met regen, hagel en natte sneeuw (!!) voor dat die proeven er ook nog een spekglad bij komen te liggen.
Maar de Escort blijkt in topvorm, en Robert en Arjan slagen erin om de 6 proeven netjes door te komen. Het is wel even weer wennen na zo’n lange winterstop maar het eindresultaat mag er zijn: een 20e plek algemeen!
Voor onboard beelden klik hier.
6 Mei 2013, Foto Karsten Huber (www.rally3.de)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verrassende deelname Oberehe Rallye!
Op 3 en 4 Augustus staat er een vakantie weekend gepland voor het team van Autosport Twente. Dat vakantie weekend wordt toevallig gehouden in de buurt van Oberehe, waar de 41e ADAC Rallye Oberehe wordt gehouden en toevallig heeft het team twee rally Escorts meegenomen.
De Escort MK2 staat klaar voor Robert Kleinlugtenbeld en navigator Mark Schuitert, die voor deze gelegenheid plaatsneemt in de Escort. De MK1 gaat mee voor Angelique Aufderhaar en Arjan Reefhuis.

Op vrijdagavond is de documenten- en technische controle. De documenten zijn in orde, maar voor het team met de Escort MK1 eindigt de wedstrijd al bijna voordat deze begint. Bij de technische keuring komt de auto niet door de strenge keuring van de Duitse keurmeesters. Maar door de ervaring opgedaan in 2010 (toen de MK2 niet door de keuring kwam) wordt er snel contact gelegd met de organisatie en kan er opnieuw ingeschreven worden als nulauto.
Op zaterdag kunnen beide auto’s van start. De MK1 met Angelique en Arjan als 000 en de MK2 met Robert en Mark als startnummer 78. Er staan 3 verschillende proeven op het programma die twee keer verreden worden.
Voor Mark en Robert gaat de wedstrijd niet vanzelf. De eerste KP is het echt wennen aan de auto en is het wedstrijdritme nog ver te zoeken. De tweede KP gaat het al beter, er wordt een keurige 34e tijd neergezet. Op de derde klassementsproef schieten ze echter van de weg en belanden tegen een greppel. Ze kunnen hun weg vervolgen, maar met een beschadigd stuurhuis en een lekke band, die na de proef gewisseld moet worden. Er is veel tijd verloren, en de equipe is gezakt in het klassement. Het tweede boucletje gaat het een stuk beter, ondanks de schade aan het stuurhuis.

Voor de 000 auto is het een ander verhaal. Er wordt alleen voor de fun gereden en dat lukt aardig. De eerste boucle is het vooral wennen aan de omgeving. Heuvel op, heuvel af, gravel, onoverzichtelijke bochten, hairpins, snelle doordraaiers, het zit er allemaal in. Het tweede boucletje wordt het tempo wat verhoogd en kan er met een tevreden gevoel over het finish podium gereden worden.
Al met al een verassende rally, maar uiteindelijk toch met twee auto’s over de finish!
7 Augustus 2012, Foto's Alexander Oldeman en Patrick Beelen (www.rallylover.nl)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Escorts im Doppeleinsatz in het Duitse Grönegau!
Voor het eerst in de rallysportcarrière van het team van Autosport Twente worden er maar liefst twee Escorts ingezet in een wedstrijd. Voor deze bijzondere gelegenheid reist het team af naar de 5. ADAC Rallye Grönegau, zo’n 20 kilometer voorbij Osnabruck. Deze sprint is een Rallye 200 evenement. Dat betekent dat er 35 kilometer proef wordt gereden zonder service.
De lichtblauwe Escort MK2 wordt bestuurd door het team Aufderhaar/Reefhuis. Met startnummer 64 mooi achterin het veld. Het is de voor dit de team de eerste wedstrijd met deze auto. Het verkennen gebeurt met de rallyauto om een beetje te wennen aan de auto. Het gevoel is meteen erg goed. De auto ligt mooi op de weg en het vermogen is ook aanwezig. Bij de start blijkt dat er als 52e gestart mag worden. Vol goede moed gaat het team van start. Maar helaas, de vreugde is maar van korte duur. Na een kleine 1,5 kilometer heeft de auto steekgas. Er kan niet verder worden gereden, de auto moet aan de kant worden gezet. Op naar de bratwurst!
Gelukkig kan het 2e team wel genieten van een mooie wedstrijd. De donkerblauwe Escort MK2 wordt voor de gelegenheid bestuurd door Mando & Gea van Baren. Met startnummer 11 hebben ze een goed vertrekpunt voor een mooie dag rally. De doorkomsten van Mando & Gea zien er netjes en beheerst uit. Het is wel een hele strijd om de auto (en het hoofd) koel te houden. De temperatuur van de auto stijgt, maar er kan net genoeg gekoeld worden om de streep te halen. Mando & Gea finishen op een keurige 31e plek algemeen en worden 1e in hun klasse!
13 Juni 2012, Foto's Jan-Oliver Scharf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heftig debuut voor de nieuwe auto in Sulingen!
4 en 5 Mei 2012. Het eerste rallyweekend van het seizoen 2012 staat op de kalender van het team van Autosport Twente, de 25. ADAC Mobil Pegasus Rallye Sulinger Land. Er is keihard gewerkt aan de nieuwe bolide, een splinternieuwe Ford Escort RS2000 uit 1979. Deze nieuwe Escort met zijn babyledikantjesblauwe jasje moet de oude vertrouwde MK2 opvolgen.
De vrijdag staat in het teken van verkennen, de verplichte documentencontrole en technische keuring. De dag verloopt voorspoedig, maar op de terugweg van de technische keuring naar de service begint de Escort vermogen te verliezen. Na overleg met het serviceteam wordt de knoop doorgehakt: de injectie wordt vervangen door de ouderwetse carburateurs. Met vereende krachten weet het serviceteam in slechts een paar uurtjes tijd de auto weer te prepareren, terug naar de oude setting. Rond 20.00uur wordt er een testrit gemaakt: alles ok, we zijn klaar voor de start!
Zaterdagochtend is het weer omgeslagen. Van de zonneschijn op vrijdag is niet veel meer over. Donkere wolken en regen staan op het programma. De regenbanden gaan eronder. De strategie voor de eerste boucle: rustig uitrijden. Op de glibberige wegen wordt het echt overleven. Dat de gekozen strategie niet verkeerd is blijkt wel uit het feit dat het serviceterrein steeds leger begint te raken. Steeds meer trailers vertrekken om gestrandde deelnemers op te halen.
Het eerste boucletje wordt netjes afgesloten. Een lekke band zorgt voor wat vertraging, maar de equipe kan gelukkig op tijd wisselen en er kan netjes op tijd ingeklokt worden. Het tweede boucletje begint de equipe op gang te komen. Ze gaan er goed voor zitten en rijden op KP5, op het beruchte IVG Gelände een 23e!!! tijd algemeen.
Maar dan gooit KP6 roet in het eten. Door een haperende handrem komt de Escort ongelukkig terecht in een slootje. Maar opgeven is geen optie. Met het opgetrommelde publiek komt de Escort weer op de weg te staan waarna de equipe zijn weg kan vervolgen. Helaas heeft dit wel zo’n 7 minuten geduurd, dus de equipe valt ver terug in het eindklassement.
De volgende twee boucles is het vooral stabiel en nejes blijven rijden. Het is geen eenvoudige rally voor de equipe, en ook zeker niet voor de auto. Maar de equipe blijft redelijk stabiel rond een 40e tijd algemeen rijden.
Groot is dan ook de opluchting dat de equipe binnenkomt voor de laatste service. Alleen nog het rondje over het industrieterrein. Na de finish zijn er van de 116 gestarte deelnemers nog slechts 71 deelnemers over. Ook onze equipe haalt de finish als 58e algemeen, en dat met dik 7 minuten tijdsverlies. Geen slecht begin van het seizoen!
Voor foto's van deze rally klik hier.
Onboard beelden KP15 online!!! Kijk op onze videopagina!
7 Mei 2012, Foto's Wim Scholman, www.rallytukker.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Seizoen 2011 afgesloten met top 10 klassering!
Het seizoen 2011 is dit weekend bijzonder goed afgesloten. Tijdens de Conrad Euregio Shortrally in Hengelo werd door de equipe Robert Kleinlugtenbeld / Gerjan Kerkdijk een 9e plek algemeen behaald, een 2e plek in de klasse HA15, op 20 seconden achter collega MK2 rijder Anton Moree.
De 9e plek werd niet zonder slag of stoot behaald. Het serviceteam heeft wel moeten knokken om de Escort over de streep te krijgen. Op de eerste KP op het industrieterrein werd na de start een stoeprand meegepakt. Waarschijnlijk heeft deze klap een scheur in de motorsteun veroorzaakt. Gelukkig was er na de eerste KP een service ingepland. Het team van Hans Weijs Motorsport was zo collegiaal om een lasapparaat ter beschikking te stellen en zo werd in 20 minuten de motorsteun hersteld en kon de equipe op naar de overige 5 proeven.

Op de volgende 4 klassementsproeven bleek de motorsteun geen problemen te geven. Er werden bijzonder goede tijden neergezet. Op de buitenproeven KP2, 3 en 4 werd een 8e tijd algemeen neergezet en op KP 5 zelfs een 5e tijd algemeen!
Bij de service aangekomen werd de auto opnieuw nagekeken, vooral omdat de equipe wat remproblemen had gehad. En dit was niet voor niets. Een van de remschijven bleek gescheurd te zijn. Er werd besloten om de laatste proef op het industrieterrein toch te gaan rijden. Deze proef werd netjes uitgereden en er werd een heel mooi resultaat neergezet!
Na de finish liet de Escort het afweten, en moest de laatste meters zelfs geduwd worden. Uit het motorblok kwamen olie en koelvloeistof te voorschijn, de remmerij was niet al te fijn meer en de versnellingsbak gaf problemen bij de 3e en 4e versnelling. Het is de vraag of de DT-95-GJ volgend jaar weer in actie komt of dat hij na 7 jaar trouwe dienst het stokje overgeeft aan zijn opvolger....
6 November 2011, Foto Martijn Huiskes, www.carphotos.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Project Escort Nummer 4 opgepakt
In het winterseizoen is er weer tijd om het stof van de projecten in de schuur te blazen. Escort nummer 4 wordt in de kleur gezet. Uiteraard in de bekende teamkleur... blauw.
Na het spuiten zal de auto verder afgebouwd worden. Hopenlijk is de auto op tijd klaar om al in seizoen 2012 ingezet te worden. Update volgt.
Voor meer foto's klik hier.
18 December 2011, Eigen Foto
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aufderhaar & Reefhuis net buiten top 20 in Amsterdam!
Na 3 eerdere deelnames is Amsterdam geen onbekend terrein voor Angelique Aufderhaar met de Escort MK1. Maar na altijd als laatste deelnemer van start te zijn gegaan wordt er dit jaar gekozen voor een andere aanpak. Met startnummer 53 in een startveld van 71 auto’s wordt de strategie uitgezet voor die dag. Netjes maar hard rijden door de juiste lijnen te pakken. En dat alles onder coaching van Arjan Reefhuis, navigator uit het A2 rallyteam.
De weersvoorspelling voor die dag blijkt gelukkig niet uit te komen. Het blijft de hele dag warm en droog waardoor de strategie kracht bij gezet kan worden. De slicks komen onder de MK1, en moeten voor voldoende grip zorgen op het bochtenrijke parcours op het industrieterrein van het westelijk havengebied in Amsterdam.
Na het eerste boucletje van 2 proeven komt het team uit op een 33e plek algemeen. Niet ontevreden en gemotiveerd door het behaalde resultaat wordt dezelfde koers uitgezet voor de volgende boucles. De 13" wielen worden door het serviceteam gewisseld voor een paar 15" wielen. Met al het rubber op de baan is dit pure noodzaak.
Het tweede boucletje begint proef 3 met een tijdswinst van 6 seconden. Door de coaching van de navi worden rempunten later gepakt en lijnen beter aangesneden. Helaas maakt de equipe op proef 4 een foutje en verliest 15 seconden door een spin.
Onderweg komt het team steeds meer uitvallers tegen. Amsterdam mag dan wel een short rally heten, met meer dan 100 km aan wedstrijd kilometers is het een ware uitputtingsslag voor het team maar ook de auto. Het laatste boucletje wordt dan ook ingegaan om constant te blijven rijden en fouten te voorkomen. Dat lukt en het team finisht op een 21e plek algemeen en een 4e plek in de klasse HA-15.

9 September 2011, Foto Jan Bakker, Nagele
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mooi weer dichtbij huis rijders? Mooi niet!
Mooi weer dicht bij huis rijders zijn we. Dus wat doen we dan in het 300km van Den Ham gelegen Hillesheim, waar de regen met bakken uit de hemel valt? Het is dat in en om Hillesheim de 40. ADAC Rallye Oberehe gehouden wordt. Een rally met 3 verschillende klassementsproeven die twee keer verreden worden in de heuvelachtige omgeving van de Eifel.
Op vrijdagavond, na de technische keuring en documentencontrole kan de equipe de MK2 opwarmen tijdens een echte shakedown. Na een rondje of 10 gereden te hebben wordt er teruggekeerd naar de camping, om zich voor te bereiden op de volgende rally dag.
De zaterdag begint goed met prima weer. De verkenning wordt droog afgesloten, maar als de equipe dan eindelijk aan de start kan verschijnen komt de regen met bakken uit de lucht. Niet echt weersomstandigheden waar de equipe zich het beste in thuisvoelt. Toch mag het resultaat er zijn. Het eerste boucletje van 3 proeven wordt afgesloten met een 37e tijd algemeen! Een super prestatie in een startveld van 125 auto’s.
Het tweede boucletje gaat de equipe er nog eens goed voor zitten. De proeven zijn verradelijk glad, en het is moeilijk om de auto op de weg te houden. Op KP5 blijkt dat ook voor de equipe. Ze raken van de weg en verliezen zo’n 45 seconden. Gelukkig had een vorige equipe al een weg vrijgemaakt richting weiland, dus kan de MK2 zonder schade zijn weg vervolgen.
De finish wordt uiteindelijk behaald na een zware strijd. De equipe finisht als 59e algemeen. Zonder het uitstapje op KP5 had dit een 34e plek kunnen zijn!
9 Augustus 2011, Foto Thomas Schmickler, www.rally3.de
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Escort on tour!
De kofferbak van de witte Escort MK1 is net groot genoeg. Twee weekendtassen, een krat vol versnaperingen, en vooral veel onderdelen...
Op dinsdag wordt er een begin gemaakt aan de tocht naar Reutte in Oostenrijk waar de 24e Europarit van start gaat. Na een paar uur wordt de snelweg verlaten en wordt een hotel opgezocht in het zuiden van Duitsland.
Op woensdag vervolgen we onze tocht via buitenwegen naar Reutte (Oostenrijk). De snelweg zijn we even zat, want het 1600tje maakt dan toch wel een heel irritant geluid boven in de toeren. In Reutte aangekomen nemen we intrek in Hotel Goldener Hirsch, waar ’s avonds ook de documenten- en technische keuring plaatsvindt. Onze auto wordt gelukkig goedgekeurd, dus we kunnen van start staan. Wel missen we in Reutte de gezelligheid (en zelfs de blaaskapel) van Rauris een beetje.
Donderdag kunnen we vertrekken voor de eerste etappe. Het is even wennen, want we hebben al een tijdje geen toertochten gereden. Toch zit er na een paar foto’s het ritme er weer in. Helaas blijkt voor ons het tijdschema moeilijk te halen (ondanks het pittige rijgedrag van Robert). We rijden via een mooie route naar Dobiacco Italie. We starten met mooi weer, maar helaas houden we het niet droog. Ook niet in de Escort. Het water gutst naar binnen, dus de broekspijpen worden opgestroopt. Gelukkig heeft Hotel Sonne een binnengarage waar de Escort binnen kan drogen.
Vrijdag leidt ons de route naar Oostenrijk, naar Rauris. Wederom een mooie route die onder andere over de Gross Glockner gaat, naar de Edelweissspitze. Helaas kunnen we door de dikke mist niet genieten van het mooie uitzicht, maar alleen van de wegmarkering... Gelukkig klaart het weer ’s middags weer op zodat we nog even kunnen nagenieten op het terras van Hotel Birkenhof.
De een na laatste dag vertrekken we vanuit Rauris naar Rothenburg ob der Tauber. We starten in de regen dus de broekspijpen gaan weer omhoog. Al snel gaan we de snelweg op en belanden we in de file. We verliezen zo’n 1,5uur. Geen pretje. In Rothenburg wacht ons nog een onaangename verassing. Geen mooi hotel in het oude centrum, maar een antiek hotel dat toch iets minder luxe is. Wie de kamers heeft ingedeeld is ons een raadsel. Van ons mag Herman Den Blijker er een keer naartoe. Eens kijken of hij in het toilet past... ’s Avonds wordt het onder het genot van een paar drankjes wel erg gezellig.
Zondag gaat het weer richting Hellendoorn. Om 8.13uur starten we, zoals ook de andere dagen. De terugreis gaat voorspoedig. Bij de laatste meldingspost in Duitsland moet toch nog gesleuteld worden. Niet aan onze Escort, maar aan de Citroen Ami van collega Europaritters. De koppelingskabel wordt vervangen en zo kunnen ook zij hun reis weer vervolgen. Voor het eerst komen ook wij een keer op tijd aan bij de Hofmansweide waar een ontvangstcommite ons al op staat te wachten.
Toch knap dat ons Escortje de tocht zonder problemen heeft volbracht. En dat terwijl hij maar een paar keer per jaar de garage uit mag...
Bekijk de foto's van de Europarit hier. En bekijk ook het onboard filmpje op onze video pagina!
2 Juli 2011, Eigen Foto
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Genieten tijdens de 4. ADAC Rallye Groenegau !
Zaterdag 11 juni reist het team van Autosport Twente af naar de 4e ADAC Rallye Grönegau Rallye. Met een deelnemersveld van meer dan 100 auto’s, waarvan een groot deel Nederlanders belooft het een mooie dag te worden. Ook het weer lijkt mee te werken, het zonnetje schijnt.
Het team in de blauwe Escort MK1 heeft ingeschreven in de Retro rally. Dit vanwege het niet aan de Duitse eisen voldoen van de rolkooi. Retro is een gelijkmatigheidsrally waarbij dezelfde proeven worden afgelegd als de ‘gewone’ rally maar dan met een gemiddelde snelheid van 50 km/uur. De equipe kan er (gelukkig) ook voor kiezen om in zijn of haar eigen tempo de proeven af te leggen en dan voor het gele bord te wachten op de ideale tijd om de finish door te rijden.
Voor deze gelegenheid heeft het team van Autosport Twente ondersteuning gekregen van Arjan Reefhuis, navigator uit het team van Autosport A2. Voor het eerst mag Arjan niet in een BMW, maar naast Angelique in de Escort zitten.
Na de rijdersbriefing waarin de equipe de tijden ontvangt die ze over de proeven mogen doen is het op naar de start van de eerste KP. Er worden 3 verschillende klassementsproeven twee keer gereden. KP Hoyel en twee rondkoersen, Schwenningdorf en Bennien.
De eerste boucletje wordt wat voorzichtig gereden. De eerste wedstrijd van het seizoen is het toch altijd weer wennen, en ook moeten rijder en navigator even op elkaar inspelen. Op het tweede bouceltje begint het tempo er echter weer in te komen. Het gaat in de Retro echter niet om de snelheid, dus moet de equipe minimaal 2 minuten wachten om door de finish te mogen rijden.
Dat het nog niet zo eenvoudig is om op de juiste tijd door de finish te rijden blijkt later in de uitslag. De equipe dacht wel aardig goed te zitten met een verschil van 1 tot 2 seconden, andere deelnemers blijken het nog beter te doen en hebben verschillen van tienden van secondes.... Zo finisht de equipe als 28e van de 33 deelnemers. En dat terwijl ze toch snel genoeg bij de finish waren...
13 Juni 2011, Foto Chantal Krikken (www.ckflitz.nl)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kleine update GK-15-PL! Na een weekje meivakantie zijn er wat vorderingen te melden wat betreft de opbouw van de nieuwe Escort MK2. De binnen- en onderkant van de Escort zijn gespoten. Uiteraard in blauw! Nu kunnen er wat onderdelen gemonteerd worden. De kofferbak is inmiddels gevuld met een veiligheidstank, accubak en reservewielhouder. Er is een start gemaakt met de montage van de kachel, handrem, en de wielophanging.
8 Mei 2011, Eigen foto
|
Sponsoren»

|